– To na pewno jedna z najlepszych wiadomości gospodarczych dekady. Zachodnie Obejście Szczecina to droga o wielkim znaczeniu gospodarczym, która może przyczynić się do wielopoziomowego rozwoju regionu – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. – Sektor TSL w regionie rozwija się dynamicznie, ale w ostatnim czasie było więcej inwestycji w kierunku np. transportu intermodalnego w Świnoujściu. Ring dookoła Szczecina otwiera na nowo przestrzeń np. w Policach, by tam szukać przestrzeni pod inwestycji, które będą obsługiwane transportowo – dodaje Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL.
„To inwestycja o strategicznym znaczeniu dla całej metropolii, bo otwarte zostaną nowe przestrzenie inwestycyjne”
Umowy z wykonawcami Zachodniego Obejścia Szczecina mają być podpisane jeszcze w tym roku, a całość ma kosztować ponad 8 miliardów złotych.
W ramach inwestycji powstanie między innymi najdłuższy tunel pod Odrą o parametrach drogi ekspresowej.
– Będzie to trasa ułatwiająca dotarcie nad Bałtyk, ale jako Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie patrzymy na to zadanie z punktu widzenia rozwoju przemysłu. Inwestycja uwolni wiele nowych terenów, które mogą być wykorzystane np. pod potrzeby inwestycji logistycznych. Oczywiście bardzo istotne jest również to, że droga zdynamizuje możliwość dotarcia do Zakładów Chemicznych Police i Polimerów Police – mówi prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk.
– Zachodnie Obejście Szczecina sprawi, że największe zakłady pracy w regionie będą mogły jeszcze dynamiczniej się rozwijać przez uproszczony dojazd ciężkich samochodów do tych firm przy jednoczesnej poprawie komfortu życia mieszkańców. To kolejny plus infrastrukturalny, który może być czynnikiem decydującym przy decyzji o lokowaniu i rozwijaniu inwestycji na Pomorzu Zachodnim – dodaje Hanna Mojsiuk.
– Gratulujemy wiceministrowi Arkadiuszowi Marchewce sprawnego działania w tym temacie i dużej determinacji, by zadanie warte ponad 8 miliardów złotych skierować do realizacji. To na pewno jedno z najważniejszych zadań w historii Pomorza Zachodniego – mówi prezes Izby.
Przedsiębiorcy dodają, że Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina wyprowadzi ruch ciężkich samochodów z miasta i zwiększy potencjał inwestycyjny miasta.
– To inwestycja o strategicznym znaczeniu dla całej metropolii, bo otwarte zostaną nowe przestrzenie inwestycyjne w Szczecinie, Policach i w miejscach przez które przebiegać będzie trasa obejścia. Tak jak tunel w Świnoujściu przyciągnął do tego miasta inwestorów, bo zauważyli oni, że można już sprawnie obsługiwać potoki towarowe dzięki lepszemu połączeniu drogowemu, tak samo może być w Policach – dodaje Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL.
Partnerzy, podwykonawcy, zaplecze budowy – zachodniopomorskie firmy też zyskają
Lokalne firmy liczą na to, że duża inwestycja wygeneruje dla regionu zyski dwufalowo: podczas budowy i obsługi inwestycji oraz gdy będzie już gotowa. Inwestycja nie będzie budowana przez lokalne firmy, ale te będą cennym wsparciem podczas realizacji poszczególnych etapów zadań.
– Zachodnie Obejście Szczecina to jedno z najważniejszych zadań drogowych, które będą realizowane w nadchodzącej dekadzie. Żadna firma ze Szczecina nie będzie gotowa, by realizować je samodzielnie, ale warto pamiętać, że nawet w tak wielkich inwestycjach potrzebni są partnerzy, podwykonawcy, zaplecze budowy. Lokalne firmy sprawdzają się w sytuacjach, gdy ważna jest znajomość terenu i specyfiki inwestycji. Widzimy tutaj szanse dla lokalnych firm budowlanych, ale także dla sektora TSL i usług. Każde takie zadanie napędza gospodarkę – mówi Łukasz Zemski.
– Nowi inwestorzy w regionie będą posiłkować się lokalnymi firmami transportowymi czy przewoźnikami drogowymi, więc w naturalny sposób obsługa inwestycji czy potem nowych potoków handlowych czy transportowych będzie odbywać się z udziałem firm ze Szczecina i okolic. Tutaj mówimy o inwestycji rozłożonej na wiele lat, więc będziemy obserwować raczej stopniowy progres wynikający z realizacji inwestycji, ale jej skala i spektakularny charakter na pewno z gospodarczego punktu widzenia przysłużą się transportowi i przewoźnikom drogowym – dodaje Dariusz Matulewicz, prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.